Pazartesi, Ağustos 20

site yedekleme için izlenmesi gereken yol. müzmin bey'den.

müzmin bey bir zamanlar site yedekleme konusunda yazmıştı. ben de bir gün lazım olur diye aynen not etmiştim. ben sitemi sadece tembelliğim yüzünden yedeklemedim. ama siz yedekleyin, müzmin bey'in asabını bozmayın:) buyrun:

adımlar takip edildiğinde, istediğiniz her an, WordPress'teki blogunuzun sapasağlam bir yedeklemesini alabilirsiniz.

Bu konuyu önemsemelisiniz. Çöken bir WordPress 'blog'unu ayağa kaldırmak için bu yedekleme dosyası size lazım olacak.

Ayrıca, elinizde böyle bir yedekleme dosyası varsa, isterseniz başka bir sitedeki bambaşka bir WordPress kurulumundaki 'blog'a da taşınabilirsiniz.
Sırf bu kadarla da kalmıyor; böyle bir yedekleme dosyası ile, isterseniz, WordPress'ten başka, bambaşka bir yazılımdaki bir 'blog'da yeni bir hayat kurabilirsiniz :)

Bu durumda, yeni bir hayat kuracağınız ilgili yazılımın WordPress formatından import edebilmesi gerekiyor tabii ki, ama, bu yeteneği olmayan blog yazılımı hem pek yok; hem de, taşınmadan önce, seçeceğiniz o yeni blog yazılımının WordPress'ten import yeteneği olup olmadığına bakmışşsınızdır.. Haliyle :)

Neyse. Yapılacak işlem tam olarak şudur:

Not: Uzun uzun yazdığıma bakarak gözünüz korkmasın. Yazması ve okuması, yazılanları uygulmaktan çok daha uzun sürüyor. Emin olun, çok basit bir işlemdir. Korkmayın. Deneyin.

Dediklerimi aynen yaparsanız, bir şeyleri bozmak ihtimaliniz yok.
1) Wordpress'teki blogunuzun yonetim sayfasina gidiyor ve giriş yapıyorsunuz. Bu sizin, makale yazmak, gelen yorumları ayıklamak filan için her zaman yaptığınız şeydir zaten.

Ama, yine de kısaca şöyle oluyor:
Eğer blogunuz wordpress.com'da ise şuna benzer bir şey yazıyorsunuz:
https://BLOG_ISMI.wordpress.com/wp-admin/
Tabii, buradaki 'BLOG_ISMI' yerine sizin blogunuzun ismini yazıyorsunuz.
Benim, deneme amaçlı bir WordPress blogum var [https://gecici.wordpress.com], bunu örnek olarak kullanırsam, bu durumda 'BLOG_ISMI' yerine 'gecici' yazıyoruz. OK, çok da yaratıcı bir örnek olmadı ama, idare eder sanıyorum.

Ayrıca, blogunuz da illa wordpress.com'da olacak diye bir şart da yok; kendinize ait başka bir sitede, veya evinizdeki kendi makinanızda da WordPress kurmuş da olabilirsiniz. O durumda, sitenizin her zamanki adresine '/wp-admin/' kısmını ekleyerek erişmeniz yeterli. Başka bir deyişle, benim deneme blogumun yönetim sayfasına şöyle erişiyorum https://gecici.wordpress.com/wp-admin/ Sizinki de buna benzer bir şey olmalı.
Bundan sonrasındaki adımlar, ister blogunuz wordpress.com adresini kullanın, isterse de başka bir sitede kurulu olsun, farketmez.

Yönetim sayfasına (Dashboard) geldiğinizde, eğer gerekiyorsa, kullanıcı isminizi ve parolanızı yazıp giriş yapıyorsunuz.
2) Çıkan sayfada, 'Manage' seçeneğini tıklıyorsunuz.
3) Çıkan sayfada, 'Export' seçeneğini tıklıyorsunuz.
4) Çıkan sayfada 'Download Export File' digmesini tıklıyorsunuz.
5) Düğme tıklandığında, sizin bilgisayarınıza 'wordpress.2006-10-02.xml' gibi bir ismi olan bir dosya indirilir.

Not: Dosya, görüldüğü üzere 'wordpress.YIL-AY-GUN.xml' seklinde isimlendilir. Buradaki 'YIL-AY-GUN', yedeklemeyi aldığınız tarihi temsil eder.

Oradaki 'wordpress' lakırdısı da önemlidir, ilerde bu 'dosyanın içeriğinin formatı neymiş' diye bakakalmanız ihtimalini bertaraf eder :)

Bu şekliyle bu dosya ismi iyi hoş da, WordPress yazılımını peydahlayanlar için yine de yüzkarası bir basiretsizlik örneği bence.

Çünkü, eğer birden fazla blogunuz varsa ya da zaman içinde olursa, armutlarla elmalar kolayca karışabilir.

Dosyanın ismi 'wordpress.2006-10-02.xml' olması yerine 'BLOG_ISMI.wordpress.2006-10-02.xml' olsaydı çok daha akıllıca olur ve daha sonra lazım olduğunda hangi blogun yedeği hangi dosyadadır diye aramak zorunda kalmazdınız.

Bu yüzden, şu anda sadece bir blogunuz varsa dahi, benim size tavsiyem, basiretli davranın ve bu xml uzantılı dosyayı diskinize kaydederken isminin başına, yukarıdaki örnekte olduğu üzere, blogunuzun adresindeki 'BLOG_ISMI' kısmını da ekleyin.

Yani, dosyanızın ismi 'BLOG_ISMI.wordpress.YIL-AY-GUN.xml' gibi olsun. Benim örneğimde bu 'gecici.wordpress.2006-12-31.xml' gibi bir şey olur.
Dosyanın başına blog ismini eklerseniz, ilerde aklınıza gelirsem (hiç sanmıyorum) bana çok dua edeceksiniz :) Eklemezseniz, kendinize kızacağınızı biliyorum. Beni de kızdırmış olacaksınız ayrıca :)

Neyse. Sonunda blogunuzun bir yedeği şimdi diskinize kaydolmuş olmalıdır...
İyi de, kendi makinanıza daha fazla mı güveniyorsunuz?
Ben olsam hiç güvenmezdim, yani ne sizin kendi makinanıza ne de benim kendi makinama zerre kadar güvenim yok. Bu meretler en lüzumlu ve en beklenmedik zamanlarda çökerler ve bütün yedekleme gayretleriniz berhava olur.

Dolayısı ile, yedekleme amacıyla indirdiğiniz bu xml uzantılı dosyayı daha güvenli bir yerlerde yedeklemeniz gerekiyor. Gerek demek yanlış olur; şart!

Bunu yapmanın en iyi yöntemi şudur:
1) Kendinize GMail'de bir email hesabı açın.
Bu hesap sadece bu yedekleme dosyalarınızı göndermek ve dolayısıyla orada muhafaza etmek amacıyla olacak.
GMail, her eposta hesabı için, size 2 Gigabyte kadar bir depolama sahası sunuyor. Bu da, bir eposta hesabında, yüzlerce yedekleme dosyası tutabileceğiniz anlamına geliyor.
Bu hesabın ismi, mesela, 'yedekleme.İSİM.SOYADI@gmail.com' olsun [İSİM.SOYADI yerine kendi isminizi soyadinizi kullanmanız gerektiğini size söylemeğe gerek yok tabii.]
Belki de, 'yedekleme.BLOG_ISMI@gmail.com' daha makul olabilir.
Bu tür özel amaçlı bir hesap açmanızın esbab-ı mucibesi, sadece bu amaçla kullanılacağı için uzun zaman boyunca dolmayacak olması ve sizden başka kimsenin haberi olmayacağı için bu email adresinize SPAM filan da gelmeyecek oluşudur.
Temiz pak ve özel amaçlı bir yedekleme hesabı yani. hem de bedava.
Ben olsam, madem bedava, en az iki tane hesap açardım :)

2) Eğer hala daha kullanmıyorsanız, bu linkteki adrese gidip oradan bir adet 7-Zip indirin. Bu hem 'özgür' bir yazılımdır, yani WinZip, WinRAR filanda olduğu üzere, lisans ya da crack filan gibi dertleri yoktur; hem de bilinen en iyi sıkıştırma yeteneklerine sahip yazılımlardan birisidir.
Açık kaynak olduğu için de, WinZip, WinRAR filanlar ortalıktan kaybolsalar bile 7-Zip hala daha ortalıkta olacak.

Kısacası, 7-Zip kullanmanızı kuvvetle öneriyorum --sırf WordPress yedeklemesi için değil, her türlü dosya sıkıştırma işlemi için.

3) 7-Zip kullanarak, elinizdeki (az önce diske kaydettiğiniz) 'BLOG_ISMI.wordpress.YIL-AY-GUN.xml' isimli dosyanızı sıkıştırın. Sıkıştırıldıktan sonra dosyanın ismi 'BLOG_ISMI.wordpress.YIL-AY-GUN.7z' gibi bir şey olacaktır.

Not: Blogunuzun içerdiği bilgilere sizden başka kimsenin erişmesini istemiyorsanız, yani içiniz gerçekten rahat olsun istiyorsanız, bu sıkıştırma işlemi sırasında bir parola da atayabilirsiniz.
Bu parola, daha sonra bu 7z uzantılı dosyayı açmak için gerekecek, dolayısı ile hatırlayacağınız bir şey olsun, yoksa aldığınız yedeği, lazım olduğu gün, açamazsınız. Bu hale düşerseniz, bunca şeyi yazmak için bunca valit harcadığım halde, beni dinlemediğiniz için sıze kıs kıs güleceğimi ve kızgınlıkla pis pis bakacağımı bilesiniz. Parola da atamak ya da atamamak size kalmış tabii ki, Ama, ben olsam bu dosyayı mutlaka bir parola korumasına alırdım.

4) Şimdi de, son adım olarak, 'BLOG_ISMI.wordpress.YIL-AY-GUN.7z' isimli dosyanızı, yukarıda birinci adımda yarattığınız, gmail adresinize ('yedekleme.BLOG_ISMI@gmail.com' adresine) bir eposta ekinde yollayın.

Bunları yaparsanız, pek de zahmetsizce, en az üç ayrı yerde blogunuz yedeklenmiş olacak:
1) wordpress.com
2) Kendi bilgisayarınızda
3) GMail'de
4) EPosta sunucunuzda

Bütün bunların hep beraber çokmesi bence sadece ve ancak 3.cü Dünya Savaşı çıkarsa mümkündür. 3.cü Dünya Savaşı çıktığında da endişeleneceğiniz şeylerin başında blogunuz gelmeyecek olduğunu sanıyorum.

Dolayısı ile bu şekilde yedeklediğiniz dosyalar en büyük bankalar filan tarafından milyonlarca dolar harcanarak kurulan yedekleme sistemlerinden daha sağlamdır bence.
Hem de bedava.
Daha ne istiyorsunuz?
Bir kaç günde bir, 30 saniyenizi belki alacak olan bu işlemi de ben mi oraya gelip yapmalıyım :)
Hadi çocuklar; tembellik etmeyin ve yedeklerinizi alın artık. Üzmeyin beni :)

Not: Yukarıda WordPress'ten taşınmak ya da yedeğini almak için ne yapılması gerektiğini yazdım. Amacınız yedek almak, taşınmak amacıyla değil de, herhangi bir sitenin bir kopyasını almak (mesela İnternete bağlı değilken de erişebilmek vb) ise, o zaman WinHTTrack (ya da Linuxçular için HTTrack) kullanmanızı kuvvetle öneriyorum. Bu da açık kaynak ve özgür bir yazılımdır. Bedavadır ve çok iyidir –parayla satılanlardan çok daha iyi.

Böyle şeylere para vermenin ziyan olması bir yana, parayla satılanların korsan 'crack'leri ile uğraşmak da bence hiç akıl kârı değil. Kurun makinanıza bir WinHTTrack ve rahat edin derim.

8 yorum:

pelin dedi ki...

islem tamam:)
ben de acaba butun yazilari word'e mi kopyalasam diye dusunuyordum. ama yorumlar, resimler, linkler kalacakti. bu cok daha kolaymis. tesekkur ederim.

Köşenin Delisi dedi ki...

ya ben ürktüm beceremem diye, epey uzunmuş :P Vakit de olmadı ki okumak için...kolay diyosun yani Pelin, bakalım becerebilecek miyim..

endiseliperi dedi ki...

evet, bence de bravo pelin'e! ben de ürktüm. aslı'dan yardım isteyeceğim. kolay gelsin sana elif.

gaykedi dedi ki...

Hoşgeldin sefalar getirdin peri,

benim kıçımın nesi eksik yahu diyerek, bende kıçımdan bir mim uydurdum ve sizi de mimledim efendim, basit gibi görünen ama hayatımızda çok derin anlamları olduğunu düşündüğüm bir konu, yazarsan sevinir bu gönül, konuyu tabiki sitemden öğrenebilirsin :)

Köşenin Delisi dedi ki...

Ya...wordpress'ten ben de müzmin bey gibi geçici bi hesap aldım denedim oldu...ama blogspot'u yedeklemeyi beceremedim...var mı bi anlayan...

aslıberryyyy!! hayrına bize bi anlatsan nasıl yedeklemiştin blogspottaki güzelim blogunu olmaz mı nolur :)

pelin dedi ki...

ben blogspotta nasildi hatirlaymiyorum tam olarak ama bir export yapma sansi vardi galiba. ben oyle tasimistim kendi blogumu wordpress'e. bir de ben zipleme isini yapmadim, sadece blogu bilgisayarima export butonuna tiklayip yukledim. sonra da o dosyayi kendime emaille yolladim.

eger blog spotta export secenegi yoksa, wordpressdenkendinize bir blog acip, blogspottaki blogunuzu wordpresse "import" edebilirsiniz.wordpressde acacaginiz blog, size baska sunuculardan (blogspot) blogunuzu transfer etme sansi veriyor. sonra da blogu wordpress uzerinden yedekleyebilirsiniz.

endiseliperi dedi ki...

gaykedi, fırsat bulur bulmaz yazacağım. teşekkür ederim.

sevgiler.

Butterfly dedi ki...

tek tek okudum ama beceremedım:((((